אנשים עם מוגבלויות הם קודם כל אנשים

23 בדצמבר 2022 | מאת: | מאמרים בקטגוריה קידום אתרים

אנשים עם מוגבלויות הם קודם כל אנשים. אם אנחנו מסתכלים על החברה, התרבות, הערכים שבה, אפשר לראות שנושא הזוגיות והמיניות מהווה חלק מאוד חשוב באיך שהחברה המודרנית רואה את החיים של האדם. הרי החלוקה שלנו היא לעבודה ומשפחה. אז כשאנחנו ילדים, המשפחה שלנו היא ההורים שלנו, אבל מה קורה כשמתבגרים? אז אנחנו מקימים משפחה לבד, ואת זה אנחנו עושים דרך זוגיות, שחלק גדול ממנה הוא גם מיניות. גם ארגון הבריאות העולמי רואה במיניות ובבחירה בדרך להביע אותה זכות בסיסית וחלק מה well being של האדם, כל עוד היא נטולת כפיה, אפליה, או אלימות. הנושא הזה נזנח בכל מה שקשור לאנשים עם מוגבלויות לאורך שנים רבות. בדרך כלל עולם המיניות וזוגיות של אנשים עם צרכים מיוחדים נחקר ונבדק מתוך זווית הראיה של המשפחות או המטפלים המקצועיים. במאמר שנסקור היום, אפשר לראות את התפיסות והעמדות של האנשים המוגבלים שכלית עצמם בנושאים האלו, ולקבל נקודת מבט חדשה על הנושא, וגם להבין מה צריכות להיות הפרקטיקות בתחום הפסיכולוגי והחינוכי בכל הנוגע לזוגיות ומיניות של אנשים מיוחדים. נערות ליווי

בין יתר השירותים שניתן לק בל ללא עלות: קבוצות תמיכה, סדנאות מידע והקניית מיומנויות, שיחות אישיות וליווי, לרווחתו של המטפל העיקרי. המחלקה לשירותים חברתיים פועלת במסגרת משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, מאוישת בעובדים סוציאליים ותפקידה לתמוך בפרטים ובמשפחות הזקוקות לסיוע. בין יתר הנושאים המטופלים במחלקה: זקנה, ילדים ובוגרים עם מוגבלויות והבטחת הכנסה. יד מכוונת: מרכזי יד מכוונת מספקים ייעוץ והכנה לוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי על ידי רופאים בכירים מתחומים מגוונים, ללא עלות. במאגר זה, שפותח על ידי עמותת 'אשל', ניתן למצוא מידע על אלפי שירותים עבור האוכלוסייה המבוגרת בישראל, המסופקים על ידי מוסדות ממלכתיים וארגונים מגוונים. העובדים הסוציאליים בקופות החולים יכולים לסייע במתן אינפורמציה על זכויות החולה בקופה, ובהפניה לשירותים מגוונים כמו טיפול פסיכולוגי, קבוצות תמיכה וזכויות המתאימות למצבים רפואיים ספציפיים. בבתי חולים שונים קיימים מרכזים שמטרתם לסייע במימוש זכויות החולים מול הביטוח הלאומי, משרדי הממשלה והרשויות המקומיות. בין היתר מסייעים מרכזים אלה בתקשורת בין החולה ובין הרשויות השונות, במילוי טפסים והגשתם ובמתן מידע וייעוץ. בישראל קיימות עמותות רבות המתמקדות בזקנה ובמצבי חולי מגוונים. העמותות יכולות לתת סיוע והכוונה פרקטית למצב הספציפי בו מצוי בן המשפחה. לעיתים קרובות הן מקיימות גם מפגשים וקבוצות תמיכה לא רק למטופל עצמו אלא גם לבני משפחתו.

כאשר בן הזוג שלך שואל אותך "איך היה היום שלך" ומפתח את השיחה ולא מסתפק רק בתשובה קצרצרה, הוא מראה אכפתיות, חום ואהבה. יש הרבה דרכים להתעניין במה שעבר עלייך מאז שהתראתם בפעם האחרונה. בן זוג שמתעניין, מעלה שאלות, נותן חיזוקים ואף מבקר במידה, הוא אדם אכפתי שרוצה בטובתך ומבקש לעזור לך להפיק את המקסימום מעצמך ולספק כתף תומכת. נשים רבות דווקא נרתעות מגבר שקרוב במיוחד אל אמא שלו, הן נוטות להסיק מכך שהוא אדם מפונק שפיתח תלות באימו ואין הוא יכול להסתדר בלעדיה. יתכן שיש משהו בדבר, אך גבר שנוטה להסתדר עם אימו ולהתייחס אליה בכבוד, סביר להניח שיכבד באותה מידה נשים באופן כללי ויפגין כלפייך את אותה ההתנהגות מבורכת. כולנו נופלים פה ושם לשקרים לבנים, קטנטנים ולא מזיקים. אך יש כאלו שמסיבות כאלה ואחרות הופכים את שקרים להרגל ואף אומנות. אין דבר יותר מסוכן למערכת יחסים מאשר העדרן של כנות ואמינות כעמודי התווך של זוגיות יציבה ומוצלחת. יש משהו מאוד מושך באדם כנה שרואה אמירת אמת כערך עליון, גם אם האמת לא תמיד נעימה.

מה מייחד את הזוגיות בגיל השלישי ובגיל הרביעי? התפקיד הביולוגי של התרבות ופריון הסתיים. המיניות מקבלת אפיונים של אינטימיות פיזית ונפשית אחרת. הצרכים המיניים והתפקוד המיני משתנים. הצרכים של חום וקירבה ובטחון דומיננטיים יותר. התשוקה מקבלת גוונים אחרים. במאה הקודמת המונח "אשמאי זקן" היה נפוץ לגבר שעדיין נהנה ממין. לפני ששים שנה, נשים בנות חמישים שנכנסו להריון התביישו מהרעיון שהסביבה וילדיהן הבוגרים יידעו שהן עדיין מקיימות יחסי מין עם בעליהן. היום, בני ששים ושבעים וחלק מבני השמונים, נראים צעירים, בריאים ומתפקדים. גיל הפנסיה עלה ל-67. זוגות שיצאו לגמלאות למדו ליהנות מפריחה מחודשת. יחד עם זאת, אין להכחיש את העובדה שהגוף מתחיל לבגוד. בגידת הגוף: השנויים הפיזיים נותנים את אותותיהם. המחלות הכרוניות, שפעם היו קלות לניהול, מחמירות. החושים ממשיכים להיחלש, בעיקר השמיעה והראייה. הזקפה מזייפת, לעיתים ישנה שפיכה מוקדמת והנרתיק סובל מיובש. הכישורים הקוגניטיביים, כמו זיכרון, מהירות תפיסה ותגובה, אטיים יותר. הכוח הפיזי והכושר זקוקים להפעלה תמידית כדי למנוע ירידה מהירה מדיי.

סגור לתגובות על אנשים עם מוגבלויות הם קודם כל אנשים

מאת:

פרסם באתר כ - 1 מאמרים.

.

דילוג לתוכן