מה היא הדרכת הורים?

23 בדצמבר 2020 | מאת: | מאמרים בקטגוריה הורות

הדרכת הורים היא למעשה הקורס החיוני לכל הורה שאף אחד לא מכריח לעשות! יש משהו אבסורדי בעבודה שכדי להתקבל לתפקיד של מזכירות או אדמיניסטרציה, יש צורך להציג תעודת 12 שנות לימוד לכל הפחות, וכדי להיות הורה, אין כל צורך או הכרח בהכשרה.

אנחנו פשוט קופצים אל המים העמוקים יום בהיר אחד, וכל ההכנות המקדימות בדמות סיפורי הפחדה או מוטיבציה – לא יעזרו. גם טיפים של הורים מנוסים לא יועילו שכן כל תא משפחתי מתמודד עם האתגר שלו עצמו.

אז מהי הדרכת הורים?

רבים טועים לחשוב שיש בכך כדי להודות בטעות או בכישלון. נהפוך הוא: הדרכת הורים היא הדרך שלנו לסלול הצלחה בטוחה יותר, אווירה נעימה יותר ושיטות חינוך יעילות יותר.

פעמים רבות אנו מרגישים שהגענו למבוי סתום עם ילדינו כיוון שישנו קצר מסוים בתקשורת. אנו יכולים להפגין סמכות, ולהראות קשיחות, וילדינו מצדם ימשיכו בשלהם ויתעקשו על שלהם.

המטרה של הדרכת הורים מקצועית היא לאפשר לנו כהורים להבין טוב יותר את עולמם של ילדינו. במקום שנשאל את עצמנו "למה ילדנו עושה לנו את זה?!" כמו אקט דווקאי של לא לבוא לארוחת הצהריים, נשאל את עצמנו "מה הוא מרוויח מזה?". די בשאלה זו, כדי שנשנה את הגישה שלנו ב-180 מעלות.

מתן כלים פרקטיים

מפגש הדרכה הורית מטרתו היא לספק כלים וטכניקות שאיתן נוכל לסיים מאבקים מתישים ובמרבית הפעמים לא מוצלחים.

נשוב אל הדוגמה שהצגנו לעיל של ילד שלא מוכן לבוא לפינת האוכל בשביל ארוחת הצהריים (או כל ארוחה). אנו יכולים להתעקש, להתעצבן ולאיים בענישה. זהו הפתרון המקובל, כזה שמרביתנו נבחר בו אפילו מטבע ההיגיון שטבוע בנו – הורה הוא דמות סמכותית ואם לא מקשיבים לה אז הרי שהיא מענישה.

מנגד, אנחנו יכולים לבחור להניח לילדנו שלא לבוא, אך גם לא לשמור לו אוכל לכשיחליט לבוא. לפתע הוא יגלה שזה לא היה כל כך משתלם ללכת לאכול בזמן שנוח לו.

אל דאגה, אף ילד לא ימות מרעב בגלל ארוחה אחת שהפסיד, אך הילד בהחלט יזכור את החוויה הזאת ויפיק ממנה לקחים.

זוהי דוגמה אחת מיני רבות, של טכניקות פרקטיות שנלמדות במסגרת הדרכת הורים לילדים. המטרה היא לא ללכת ראש בראש ולהיכנס למאבקים מתישים, אלא להיכנס לראשם של הילדים ולאפשר להם להגיע להחלטות הנכונות בכוחות עצמם.

השתפרות ממפגש למפגש

הדרכה הורית לרוב מתבססת על סדרה של מפגשים שבמהלכם ההורים מגוללים בפני המטפל או המטפלת את האתגרים שמולם הם ניצבים, ורוכשים טכניקות פרקטיות שידרבנו את הילד לפעול אחרת.

אין מדובר בענישה, כי אם בשינוי גישה דווקא מן הצד של ההורים.

לרוב יהיה צורך במספר מפגשים כיוון שגם אם הטכניקה נשמעת מועילה על הנייר, הרי שבמציאות אנו כהורים, עלולים לפגוש באתגרים נוספים שיצריכו מאתנו התייעצות חוזרת, וכן בדיקה היכן טעינו, מה יש לשפר ובמה יש להתמיד.

סגור לתגובות על מה היא הדרכת הורים?

מאת:

פרסם באתר כ - 22 מאמרים.

.

דילוג לתוכן