עבירות מין במשפט הישראלי

30 בדצמבר 2019 | מאת: | מאמרים בקטגוריה חוק ומשפט

עבירות מין הן מן החמורות, הכואבות והקשות שבספר החוקים שמותירות קלון על מבצעיהן. הנזק שנגרם לקרבן נפגע/ת העבירה, עצום ובלתי הפיך ולכן העונש שעשוי להיגזר על הנאשם, אם יורשע בסיום משפטו בעבירת מין, יכול ויגיע לשלילת חרותו ולמאסר למשך שנים ארוכות.

מהן עבירות מין?​

עבירות מין הם מעשים הקשורים במיניות של אדם וכוללים מגע אינטימי שנעבר שלא בהסכמה חופשית, או הצגת מראות מיניים לנגד עיני קרבן העבירה, דיבורים פוגעים בעלי הקשר מיני וכד'.

אחד המאפיינים השכיחים בעבירות מין הוא ביצוען בדרך כלל, בחדרי חדרים, לעיתים קרובות במסגרת יחסים שנרקמו בין הצדדים, ולכן על פי רוב, פרט לגרסאות המנוגדות של הנאשם והמתלוננת, אין ראיות ישירות אלא ראיות נסיבתיות בלבד.

על כן משמוגש כתב אישום בעבירות מין, קרוב לוודאי שתתנהל מערכה משפטית היכולה להסתיים בזיכוי (אם יוכח כי גרסת המתלוננת מעוררת ספק סביר באשמתו של הנאשם) או לחלופין בהסדר טיעון מקל (ככל שקיימת חולשה ראייתית וזו האופציה הנכונה והמיטבית לנאשם). או בהרשעת הנאשם.

מהו ייצוג נכון של נאשם בעבירות מין ?

ייצוג משפטי בעבירות מין הוא משימה מאתגרת הדורשת רגישות, מיומנות גבוהה, ניסיון וידע רב בתחום הספציפי והכרת  חקיקה ופסיקה מעודכנת.

ייצוג נכון של נאשם בעבירת מין הוא בראש ובראשונה להיפטר משאלת "איך את מסוגלת?" אשר אני נשאלת שוב ושוב. שאלה שלמעשה מקפלת בתוכה הנחה שגויה כי כל נאשם בעבירת מין הוא "איש רע", שאינו ראוי לחמלה, או להגנה. הנחה שחורצת את דינו של אדם מעצם קיומה של תלונה נגדו ומרשיעה אותו עוד בטרם התגבשו ראיות נגדו וקובעת כי אין מקום לנהל משפט ראוי והוגן להוכחת חפותו במקרים המתאימים.

אכן, ניהול הגנתו של חשוד או נאשם בעבירת מין הוא הליך מורכב שאינו פשוט לאיש. הוא מסע ארוך, לנאשם, למשפחתו, לנפגעת העבירה וסביבתה.

החשוד הופך באחת ל"מצורע", סביבתו מתרחקת ממנו, מכריו מתקשים לעכל את החשדות והתקשורת כבר חורצת את הדין מבלי שהכירה ולו בדל של ראיה. החשוד, שנעצר על פי רוב בשלב הראשוני, שרוי במצוקה נוראית, מחשבות קשות חולפות בראשו והוא לבד.

ואם הוגש נגדו כתב אישום והוא הופך לנאשם – הרי שהמסע הופך לפתלתל, מסוכן והעדר ודאות נוראית מרחפת מעליו עד תום ההליך הפלילי שאינו נראה באופק.

בשלב זה המלצתי החמה להיעזר בעורך דין פלילי בצפון שיקשיב, שיאמין בנאשם ובהגנתו, שיעניק תמיכה מקצועית וידע להכיל את הכאב וההלם לו ולבני משפחתו בלי שיפוטיות ובעיקר יפעל כבמלאכת מחשבת ו"יתפור" קו הגנה משפטי מדוייק ונכון לו, הגנה המשתנה מאדם לאדם.

לעיתים אני סבורה כי במקרים המתאימים בהם ניהול משפט עד תום דווקא ירע את מצבו של הנאשם, אזי אמליץ ללוותו ולעיתים ביחד עם בני משפחתו, להליך של נטילת אחריות בעבירה מופחתת, ולהליך של צדק מאחה מתוך אמונה כי המשפט פלילי מקפל בתוכו גם ערך שיקומי וכי יש מקום לחסד וחמלה גם כלפי נאשמים בעבירות מין.

וגם. אני לא מתביישת לומר – כי בהתאם לחזון משרדי – לא אייצג בכל תיקי המין. אני בוררת את לקוחותיי. כיוון שהייצוג בתיקים אלה דורש התמסרות טוטאלית, יומיומית וארוכת טווח. לא אוכל לייצג חשודים ונאשמים בעבירות מין שנעשו באלימות ובאכזריות או בנסיבות אחרות עמן אתקשה להשלים.

ניסיוני רב השנים כפרקליטה וכסנגורית מלמד שמרבית מתיקי החקירה במשטרה בעבירות מין נסגרים!

על כן ייצוג מדויק ונבון מראשית החקירה במשטרה עשוי בסבירות שאינה נמוכה להוביל לסגירת התיק כלא היה או לצמצום החשדות והיקפן.

 

סגור לתגובות על עבירות מין במשפט הישראלי

מאת:

פרסם באתר כ - 3 מאמרים.

.

דילוג לתוכן