השימוש הגובר ברטלין שאלות והשלכות

9 בדצמבר 2019 | מאת: | מאמרים בקטגוריה לימודים

ריטלין היא תרופה פסיכיאטרית שמסייעת למתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז. למתמודדים עם בעיות קשב וריכוז יש חוסר איזון במוליכים האחראים על הקשב והריכוז. הריטלין מחזיר את האיזון למוליכים אלה וכך משפר את יכולת הקשב והריכוז. בשנים האחרונות גובר השימוש ברטלין. לתופעה זו השלכות ושאלות רבות.

ריטלין בגני הילדים ובבתי הספר

כיום ילדים נוטלים ריטלין כבר מגיל הגן. בקרב חוקרים ורופאים יש מחלוקת בשאלה האם נטילת התרופה בגיל כל-כך צעיר מועילה לילדים. יש הטוענים שנטילת התרופה בגיל צעיר תורמת להפחתת הפרעות כמו דיכאון וחרדה הנלוות להפרעת הקשב והריכוז ומשפרת את הישגיהם הלימודיים של הילדים. מנגד טוענים אחרים שאין הבדל בין הישגיהם הלימודיים של ילדים שנטלו ריטלין בגיל הגן לבן אלו שנטלו את התרופה בגילאים מאוחרים יותר. השימוש ברטלין נפוץ גם בבתי הספר. כ-20 אחוז מתלמידי בתי הספר היסודיים משתמשים ברטלין לפני בחינות ו30 אחוז מתלמידי בתי הספר התיכוניים משתמשים בקביעות ברטלין. לדעת חוקרים הגידול במספר התלמידים המשתמשים ברטלין נובע מהסתמכות אך ורק על אבחון בעיות קשב וריכוז. לטענתם אבחון זה אינו מספק ויש צורך לבדוק גם הפרעות נוספות כמו לקויות למידה ודיכאון.

ריטלין וסטודנטים

סטודנטים רבים הלומדים באוניברסיטאות ובמכללות משתמשים ברטלין כאשר הם נדרשים להגיש עבודות סמינריוניות. יש כאלה המתמודדים עם בעיות קשב וריכוז שבעבורם הריטלין הוא כלי חיובי להצלחה בלימודים משום שהוא תורם לשיפור מיומנויות למידה בסיסיות  כמו שיפור יכולת הריכוז, סדר וארגון ותכנון לוח זמנים. מנגד טוענים סטודנטים אחרים שהתרופה לא העלתה את הישגיהם הלימודיים והיא אף גרמה להם לתופעות לוואי קשות כמו דיכאון וחוסר שינה.

לסיכום

בשנים האחרונות הולך וגובר השימוש בריטלין וגיל המשתמשים הולך ויורד. כיום ילדים נוטלים ריטלין כבר מגיל הגן. בקרב חוקרים יש חילוקי דעות בשאלה האם נכון לתת לילדים את התרופה בגיל כל-כך צעיר. התומכים טוענים שהדבר מסייע במניעת הפרעות הנלוות להפרעת הקשב והריכוז כמו דיכאון ותורם לשיפור הישגיהם הלימודיים של הילדים. מנגד טוענים אחרים שאין שום הבדל בין הישגיהם הלימודיים של אלה שנטלו את התרופה בגיל הגן לאלה שהשתמשו בה בגילאים מאוחרים יותר. השימוש בריטלין נפוץ גם בבתי הספר. לדעת מספר חוקרים העלייה במספר התלמידים המשתמשים בריטלין נובעת מהסתמכות יתר על אבחון הפרעות קשב וריכוז. לשיטתם אבחון זה אינו מספק ויש לאבחן הפרעות נוספות כמו דיכאון ולקויות למידה. גם סטודנטים הלומדים באוניברסיטאות ובמכללות מרבים להשתמש בריטלין ומתארים השלכות שונות של השימוש בתרופה.

סגור לתגובות על השימוש הגובר ברטלין שאלות והשלכות

מאת:

פרסם באתר כ - 4 מאמרים.

.

דילוג לתוכן