מהו סמינריון איכותני?

20 בנובמבר 2019 | מאת: | מאמרים בקטגוריה לימודים אקדמאיים

עבודה סמינריונית נכתבת בשנה האחרונה ללימודי התואר הראשון ובמהלך התואר השני. מטרתה של העבודה הסמינריונית בתואר השני היא לאפשר לסטודנטים להתנסות במחקר שדה. יש שני סוגים של עבודות סמינריוניות: סמינריון כמותני וסמינריון איכותני. לסמינריון האיכותני מספר מאפיינים ייחודיים.

מאפייניו הייחודיים של הסמינריון האיכותני

מטרתו של סמינריון מסוג זה היא לחקור התנהגות אנושית מסויימת ולקשר אותה למציאות המוכרת לקורא. בסמינריונים האיכותניים יש מקום לפרשנותו האישית של החוקר וזאת בניגוד לסמינריון כמותי המבוסס אך ורק על עובדות מספריות ונתונים מחקריים. שיטות המחקר המקובלות בסמינריונים מסוג זה הם חקר סיפורי חיים, חקר מקרה וחקר נראטיב.

טיפים לכתיבת סמינריון איכותני ברמה גבוהה

כדי לכתוב סמינריון איכותני ברמה גבוהה יש לשים לב למספר כללים: ראשית חשוב להכיר את שיטות איסוף הנתונים העיקריות, את יתרונותיהם וחסרונותיהם ולאחר מכן לבחור את שיטת איסוף הנתונים המתאימה ביותר למחקר. כמו כן, יש לבחור את שיטת ניתוח הנתונים הרצויה ולוודא שהיא תואמת את שיטת המחקר וההשערות. בשלב ביצוע המחקר על החוקר להקפיד על כך שתהיה התאמה בין שדה המחקר לשאלת המחקר. כמו כן על החוקר לוודא שהמחקר קיבל את כל האישורים הנדרשים ואם הוא מבקש לחקור אוכלוסייה של ילדים ובני נוער עליו להקפיד על כך שהמחקר יעמוד במיגבלות ספציפיות החלות על מחקרים מסוג זה.

הבדלים בין סמינריון איכותני לעבודות אקדמיות אחרות

יש מספר הבדלים בין סמינריון איכותני לעבודות אקדמיות אחרות: ראשית סמינריון איכותני חייב לכלול אלמנט מחקרי וזאת בניגוד לעבודות אקדמיות אחרות כמו מטלות מנחה בהן לא מופיעה דרישה זו. כמו כן הזמן שנדרש לצורך השקעה בכתיבת סמינריון מסוג זה רב יותר מזה הנדרש לצורך כתיבת עבודות אקדמיות אחרות. הבדל חשוב נוסף מתבטא בשימוש במקורות כותב הסמינריון מחוייב להיעזר במקורות תיאורטים חיצוניים לקורס שלמד ואילו ביתר העבודות האקדמיות אין חובה כזו.

לסיכום

הסמינריונים נחלקים לאיכותניים וכמותניים. לסמינריון האיכותני יש מספר מאפיינים ייחודיים:
מטרתם של סמינריונים מסוג זה היא לחקור התנהגות אנושית מסויימת ולקשר אותה למציאות המוכרת לקורא. בסמינריונים אלה יש מקום לפרשנותו של החוקר וזאת בניגוד לסמינריונים כמותניים המבוססים אך ורק על עובדות מחקריות ונתונים מספריים. שיטות המחקר המקובלות הם חקר סיפורי חיים, חקר מקרה וחקר נראטיב. על החוקר להכיר את השיטות העיקריות לאיסוף נתונים, יתרונותיהם וחסרונותיהם ורק לאחר מכן לבחור בשיטה המתאימה ביותר למחקר שיערוך. כמו כן יש לוודא ששיטת ניתוח הנתונים תואמת את שאלת המחקר.

 

סגור לתגובות על מהו סמינריון איכותני?

מאת:

פרסם באתר כ - 4 מאמרים.

.

דילוג לתוכן