מסלולי לימוד יחודיים בחטיבת הביינים

5 באוקטובר 2016 | מאת: | מאמרים בקטגוריה חינוך ילדים

בחטיבות הביינים מוצעים לילדים המוכשרים מסלולי לימוד שנותנים יותר מאשר כיתות רגילות: כיתות מחוננים, כיתות מדעיות, כיתות מופת, מגמות לימוד יחודיות ועוד. רוב מסלולי הלימוד דורשים מעבר של תהליך מיון מקיף שכולל סקירה של ההישגים וההתנהגות בבית הספר היסודי, ראיון אישי ובחינות מיון.

חלק מבתי הספר משתשמים במכונים חיצוניים שעושים עבורם את בחינות המיון (בעיקר מכון קרני, אדם- מילוא ומכון תיל), חלק משתמשים בבחינות שנכתבו בבית הספר עצמו וחלק משלבים בין השיטות. למרות השוני בשיטה המבחנים די דומים מבחינת ההכנה שיש לעבור והידע הנדרש. הנושאים שמופיעים בבחינה (משתנה בין בית-ספר אחד למשנהו ובין מסלולי הלימוד השונים)

  • ידע בחשבון
  • דיאגרמות
  • ידע באנגלית
  • חשיבה מילולית
  • חשיבה כמותית
  • חשיבה צורנית
  • חשיבה לוגית
  • ידע כללי

 

מילה להורים

אנחנו מכירים את הילד או הילדה שלנו ויודעים שיכולותיהם השכליות גבוהות מהממוצע. הם עברו בעבר בקלות מבחנים חשובים אחרים, יש להם ציונים טובים, המורים מעריכים אותם, ברור לנו שהם שייכים לקבוצת הילדים החכמים יותר ואין לנו ספק שיש להם מה שנדרש על מנת להצליח. אז למה צריך להתכונן לבחינה שמטרתה לזהות את היכולות האלו בדיוק?

ראשית, יתכן שבאמת אין צורך. יתכן שילדכם מוכן והיכולות שלו יבואו לידי ביטוי בבחינה. במקרה זה פתרון של מספר מועט של מבחני דוגמא במתכונת הבחינה עצמה גם יעזור להגברת הבטחון של הילד וגם יעזור לכם ההורים לודא שילדכם אכן מוכן כפי שחשבתם. אם הילד מתמודד בקלות עם מבחני הדוגמא, לא טועה ומוציא את הציונים המקסימליים: אשרכם. אין צורך ללחוץ ולהלחיץ ואין צורך לעשות דבר מעבר לקצת תרגול ומעבר על החומר ממש לפני הבחינה.

אולם לרוב עדיף להשקיע קצת יותר. ההכנה עוזרת בכמה רמות:

  • הסרת החלודה – חזרה על חומר, דרכי פתרון, נוסחאות ותהליכי עבודה משפרים לא רק את הרמה אלא גם את היכולת לענות מהר, לשלוף את התשובה, ולהספיק לענות על יותר שאלות בזמן המוקצב.
  • הכרות עם סוגים חדשים של שאלות – מבחני מיון רבים כוללים שאלות מסוגים שרוב הילדים לא נתקלו בהן קודם. בעיקר שאלות שנלקחו ממבחני אינטלגנציה, שאלות שנועדו לזהות יכולות קוגניטיביות ולא רמת ידע נרכש (צורות, הקשים לוגיים וכדומה). הוכח שהכרות מוקדמת עם שאלות כאלו ותרגול דרכי פתרון שחוזרים על עצמם משפרים משמעותית את התוצאה הסופית.
  • הקטנת אי הודאות והלחץ – ילד שמגיע מוכן יהיה רגוע וממוקד יותר ויוכל להביא את היכולות שלו לידי ביטוי טוב יותר. ילדים שהתנסו בבחינות דומות וילדים שהודרכו איך להתנהל בבחינה מקבלים ציון גבוה יותר מילדים שלא וסיכוייהם להתקבל עולים.

 

איך עוזרים לילד או לילדה להתכונן לבחינה? כל ילד הוא שונה ולכל ילד יש את הדרך שלו להתכונן. אתם כהורים צריכים לתת לילד את הכלים להתכונן, לעזור לו לקבוע לוחות זמנים, להציע לו עזרה בתרגול ובבדיקת התשובות ובגדול להיות עם אצבע על הדופק. אתם אלו שמכירים את הילד ויודעים כמה ומתי ללחוץ ומתי צריך לשחרר על מנת לא ליצור התנגדות, "אנטי".

 

מילה לילדים

רוב האנשים שהצליחו בחיים הגדירו לעצמם מטרות והשקיעו מאמץ על מנת להשיג אותן. אתם עומדים לעבור בחינה שתקבע את עתידכם לשנים הבאות וגם אם כרגע אינכם יודעים מה תרצו לעשות בעתיד חשוב שלא תסגרו את מגוון האפשרות  שעומדות לפניכם.

הבחינה אינה קלה ואתם מתמודדים מול ילדים אחרים שרוצים להגיע לאותה מטרה. אם תגיעו מוכנים יותר הסיכוי שלכם לעבור את הבחינה ולהצטיין רב יותר.

מעבר לחזרה על החומר שלמדתם בבית הספר חשוב ללמוד להכיר סוגים נוספים של שאלות, שאלות שנלקחות מתוך מבחני אינטילגנציה. אולי נתקלתם בשאלות דומות בעבר אם עשיתם את מבחני המחוננים בכיתה ב' או ג'. תתקלו בשאלות כאלו בעתיד כחלק מתהליך הגיוס לצבא וכחלק מהבחינה הפסיכוטכנית לפני הקבלה לאוניברסיטה. חלק מהשאלות האלו נראות קשות כשנתקלים בהם בפעם הראשונה אבל אחרי שמתנסים בהן, לומדים שיטות שונות לפתור אותן, לומדים איך לנחש בצורה מושכלת כאשר לא בטוחים בתשובה ולומדים מהטעויות שעושים בתרגול – בבחינה עצמה תצליחו להתמודד איתן בצורה טובה.

אז מה כדאי לעשות:

  • מתרגלים שאלות דומות לשאלות שנשאלות במבחן לאחר שקראתם את ההסברים והשיטות שעזרו לכם להגיע לפתרון מהיר ונכון.
  • לומדים אסטרטגיות פתרון לשאלות השונות, דבר שיאפשר לכם לענות נכון גם על שאלות גם כאשר אתם לא יודעים את התשובה עבורן בוודאות.
  • לומדים איך להתנהל בזמן המבחן: מתי לדלג על שאלה ומתי לא, מתי כדאי לנחש וכדומה.

 

תרגול של כשעתיים-שלוש ביום בתקופה שלפני הבחינה יעלה את הסיכוי להתקבל באופן ניכר וימנע אכזבות ותסכולים.

 

אנחנו, באתר www.mehunan.com צמיעים חוברות הכנה לרכישה והורדה מיידית און-ליין. החוברות כוללת את החומר הנדרש: הסברים, דוגמאות פתורות ומבחני דוגמא רבים.

החוברות כוללת את כל סוגי השאלות לכל סוגי המבחנים, עליכם להתמקד במה שמתאים למבחן או המבחנים אליהם אתם מיועדים. מומלץ גם לדבר עם כאלו שעברו את אותה הבחינה בשנים קודמות ולהבין על מה שמים את הדגש בבית הספר אליו אתם נבחנים.

סגור לתגובות על מסלולי לימוד יחודיים בחטיבת הביינים

מאת:

הכנה למבחני מחוננים: המבדק - בדיקתת התאמה למסלולי מחוננים והערכת סיכויי מעבר מבחני המיון: מחונן.com או http://www.xn--9dbduge.com/

פרסם באתר כ - 3 מאמרים.

.

דילוג לתוכן