השיקולים בבחירת רואה חשבון כאשר מקימים עוסק מורשה

8 באוקטובר 2020 | מאת: | מאמרים בקטגוריה ניהול

הקמתם עסק קטן, אתם בתחילת דרככם, והבנתם כי אתם צריכים להפוך את הדבר ל"רשמי". כיום, קיימות מספר תצורות בהן אנשים יכולים להסדיר את פעילותם הפיננסית. בין הדרכים להסדרת פעילות עסקיתכלכלית ניתן לבצע: פתיחת עוסק פטור, פתיחת עוסק מורשה, רישום חברה בע"מ ועוד. במאמר זה נתרכז בהליך פתיחת עוסק מורשה, כיצד יש לבצע אותו ומי מבצע אותו.

מרבית האנשים שמקימים עסק קטן, לרוב פותחים עוסק פטור. עוסק פטור היא צורת פעילות עסקיתכלכלית שניתן לפעול תחתיה, כל עוד מחזור ההכנסות השנתי של הבעלים לא עולה על תקרה של 100 אלף שקל. חשוב לציין – ישנם תחומי עסקים בהם גם אם ההכנסות מהעסק לא עולות על 100 אלף שקל, עדיין לא ניתן לפעול כעוסק פטור, אלא יש חובה לפעול כעוסק מורשה וזאת מכוח תחום הפעילות הפיננסית (למשל, עורכי דין).

לצורך פתיחת עוסק מורשה, תחילה יש לפתוח תיקים ברשויות המס השונות – מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי. יש להגיש את הבקשה על גבי טופס פתיחת עוסק מורשה.

נשאלת השאלה – מי מבצע בפועל את פתיחת העוסק המורשה? נבהיר – אדם יכול בעצמו לפתוח עוסק מורשה ואין הכרח כי ייעזר בשירותיו של רואה חשבון. יחד עם זאת, אנו ממליצים להיעזר בשירותיו של רואה חשבון לעוסק מורשה וזאת מכיוון שמעבר להליך פתיחת התיקים ברשויות המס, עוסק מורשה חלה לגביו החובה לנהל תיקים ורשומות בעסק קטן, להגיש דו"חות רבעוניים ושנתיים לרשויות המס ועוד.

רואה חשבון לעוסק מורשה – מדוע?

כפי שנזכר לעיל, עוסק מורשה ניתן לפתוח באופן עצמאי. כל שיש לעשות הוא לגשת ללשכות מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי, לפתוח תיקים ולהמתין לקבלת תעודת עוסק מורשה. יחד עם זאת, מעבר לפתיחת התיקים, עוסק מורשה נדרש לדווח באופן קבוע לרשויות המס השונות בדבר הכנסותיו, הוצאותיו וכו'. לצורך זה, אנו ממליצים בחום לשכור שירותיו של רואה חשבון, שיפקח וינהל את כל הפעילות הפיננסית של העסק. בעידן האינטרנט בו אנו חיים, ניתן לבצע כיום הנהלת חשבונות לעוסק מורשה באינטרנט, וזאת תוך חיסכון בזמן ובירוקרטיה מצידכם, ומתן אפשרות להתרכז בניהול ופיתוח העסק הקטן עצמו.

כיצד בוחרים רואה חשבון לצורך פתיחת עוסק מורשה והנהלת חשבונות?

לצורך זה ריכזנו עבורכם מספר טיפים ודברים חשובים שעליכם לשים לב אליהם בעת אתם בוחרים מי יטפל עבורכם בנושא.

המלצות – בצעו סקר שוק לפני שאתם בוחרים להתקשר בהסכם עם רואה חשבון כזה או אחר. חפשו המלצות און ליין, בקבוצות ברשתות חברתיות ובאתרים המאגדים רשימה ארוכה של עוסקים מורשים. כמו כן, התייעצו עם חברים וקולגות למקצוע, תשאלו אותם מי רואה החשבון שלהם, האם הם מרוצים ממנו, באילו תחומים הם נתקלו בקשיים ובאילו תחומים הם מרוצים. המלצות מאנשים מנוסים ובוודאי כאלה שאתם סומכים ומכירים, שוות זהב.

פגישה ראשונית – קיבלתם המלצות? יש לך רשימה של מספר רואי חשבון שרלוונטיים עבורכם? מעולה. אל תתביישו לבקש לתאם עימם פגישה ראשונית. לשמוע עליהם, על ניסיונם, על התמחותם. אין כמו רושם ראשוני אישי. שתפו את רואה החשבון שלכם בעסק הקטן שלכם, מה אתם זקוקים לו במסגרת פעילותכם הפיננסית וכו'.

שאלות – אנו ממליצים שבמסגרת הפגישה שלכם עם רואה החשבון, תשאלו אותו שאלות. התשובות אותן יספק לכם רואה החשבון יכולות להעיד על המקצועיות שלו. ספרו לו על התחום בו אתם עתידים לפעול, תבררו האם יש לו ניסיון בתחום זה. למשל, ישנם רואי חשבון המתמחים בתחום המסעדנות. חשוב שרואה החשבון שלכם יבין ויכיר את כלל הנושאים בתחום הפעילות שלכם.

מיקום – חשוב שתבחרו רואה חשבון שמכיר את הסביבה המקומית שבה אתם פועלים. זה לא אומר שרואה החשבון חייב בהכרח לפעול ולהתגורר באותה המקום, אך זה נחוץ שרואה החשבון יבין איזה הטבות והקלות יש בכל מקום. לדוגמה, בתל אביב ישנם הרבה הקלות, הטבות והנחיות מקומיות לעסקים ולכן מומלץ לקחת רואה חשבון בתל אביב.

אופן ההתנהלות – בררו עם רואה החשבון כיצד העבודה מולו מתנהלת ומה מידת זמינותו. האם הוא זמין בטלפון, במייל או בוואטסאפ. כיצד מעבירים לו את החשבוניות, מי אוסף ושומר אותן, באיזו תדירות? אל תתביישו להביט מסביב ולראות את האופן בו מסודרים הקלסרים והמסמכים של שאר לקוחותיו של רואה החשבון. כפי שהוא נוהג בשאר לקוחותיו, כך הוא ינהג גם בכם.

כמה עולה הנהלת חשבונות מקצועית לעוסק מורשה בשנת 2020?

במסגרת סקר שוק שנערך, עלות פתיחת תיקים ברשויות המס עולה בסביבות ה-800 שקל. בנוסף לזה, עלות הנהלת חשבונות גובהה 200-400 שקל תלוי בגודל והיקף הפעילות הפיננסית. חשוב לציין כי קיים פער בין האם מדובר במשרד רואה חשבון גדול, בינוני או קטן. בנוסף להנהלת חשבונות השוטפת, יש להגיש דו"ח שנתי שעלותה 1200 שקל וכן במקרים מסוימים יש להגיש גם הצהרת הון.

סגור לתגובות על השיקולים בבחירת רואה חשבון כאשר מקימים עוסק מורשה

מאת:

פרסם באתר כ - 19 מאמרים.

.

דילוג לתוכן