במי לבחור – יועץ מס או רואה חשבון?

27 במאי 2020 | מאת: | מאמרים בקטגוריה דיני מיסים

עצמאים, בעלי עסקים, עוסקים פטורים, עוסקים מורשים ומנהלי חברות בע”מ – כולם צריכים בעל מקצוע כלכלי אשר יטפל בתחום המיסוי של העסק, ייצג אותם מול רשויות המס, יחתום על דוחות כספיים וימצא את הדרך הטובה והזולה ביותר לתשלום מסים, קל וחומר במדינת ישראל הנחשבת אחת ממדינות המיסוי הגבוהות בעולם. לעובדה זו נודעת חשיבות מכרעת, לעתים קריטית, לחיסכון במסים, כמו גם לתשלום המס המלא, החזרים והטבות מס לעסק.

שני בעלי מקצוע כלכליים עיקריים אחראים על נושא המס בישראל: רואי חשבון ויועצי מס. את שירותיו של מי כדאי יותר לשכור? ומהם ההבדלים בין רואה חשבון ויועץ מס? אנו נבחן זאת על פי כמה פרמטרים ומאפיינים.

התמקצעות והשכלה

ייעוץ מס – משך הלימודים הוא שנה, פעמיים בשבוע, בשעות הערב. דרישות הקבלה הן תעודת בגרות, תעודת מנהל חשבונות (מסוג 2) וראיון אישי. במהלך הלימודים נלמדים תכנים בתחום החשבונאות ובתחום המסים, כאשר מבחני הסיכום נעשים בשיתוף מס הכנסה והרשויות הרלוונטיות.

רואה חשבון – מסלול אקדמאי ארוך יותר של 4 שנים מלאות הכוללות את כל תחום המיסוי, הכלכלה והחשבונאות. לאחר ארבע שנים נזקק הסטודנט לחשבונאות לעוד שנת השלמה על מנת לעבור את הבחינות הקשות של לשכת רואי החשבון בארץ ולאחר מכן עוד שנתיים של התמחות במשרד רואי חשבון.

מסקנה: הידע של רואה החשבון הוא רחב, עמוק וטוב הרבה יותר לעומת יועץ המס.

ייצוג לקוחות בפני רשויות המס

יועץ מס – יכול לייצג עצמאים ובעלי עסקים מול מס הכנסה ומס ערך מוסף (מע”מ). אינו יכול לייצג עצמאים ובעלי עסקים מול המוסד לביטוח לאומי אלא אם כן יעבור מבחן הסמכה מיוחד מטעם המדינה.

רואה חשבון – רשאי לייצג עצמאים ובעלי עסקים מול כל רשויות המס בישראל לרבות המוסד לביטוח לאומי. רשאי לחתום על כל טפסי המס והדוחות הפיננסיים שיש לרבות עוסקים, חברות בע”מ וחברות הנסחרות בבורסה, בנקים וכו’.

מסקנה: תחום האחריות הניתן לרואה חשבון גדול הרבה יותר מאשר יועץ מס.

שכר ותגמולים

במקרה של שכר טרחה, הנושא קצת מסתבך. כעיקרון, השכר של רואה חשבון גבוה יותר באופן טבעי ומובן. יחד עם זאת, שכר זה דבר נזיל, וזאת עקב היכולת של האדם מאחורי התפקיד לבצע את עבודתו בצורה הטובה ביותר. כך קורה שלעתים חלק מיועצי מס מרוויחים יותר מאשר רואי חשבון.

שכר הטרחה מתבסס על שעות העבודה של יועץ המס או רואה החשבון, המושקעות בתיק הספציפי של הלקוח. ישנו תעריף קבוע לבעלי מקצוע כגון יועץ מס, רואה חשבון או מנהל חשבונות אולם, כאמור, נושא השכר נזיל יותר ותלוי בביצועיו של בעל המקצוע ולכן ייתכנו היפוכים.

ומי עדיף ללקוח?

המסקנה היא שאין תשובה נחרצת וברורה. הן יועץ מס והן רואה חשבון יכולים להועיל או להזיק לעסקים שונים. כמו כן, גודל העסק, היקף וסכומי הרווחים וסוג העוסק קובעים גם את בעלי השירותים להם בעלי עסקים נזקקים. אין ספק כי רואה חשבון מקצועי ומוצלח מטפל ביעילות בכל הקשור לדוחות כספיים וייצוג מול רשויות המס. ייעוץ מס, לעומת זאת, יכול לחלוטין לחסוך לבעל העסק אלפי שקלים עקב התמקדות בנושא המסים בלבד.

המלצה: בחרו לפי בעל המקצוע העומד מאחורי התפקיד ולא רק לפי פרמטרים מקצועיים למרות שהם חלק חשוב ומהותי.

סגור לתגובות על במי לבחור – יועץ מס או רואה חשבון?

מאת:

פרסם באתר כ - 19 מאמרים.

.

דילוג לתוכן