בדיקת לחץ תוך עיני

4 בדצמבר 2019 | מאת: | מאמרים בקטגוריה רפואה

בדיקת ראיה לחץ תוך עיני

בתוך גלגל העין קיים נוזל, אשר מופרש ונוצר אך גם מנוקז (יוצא החוצה). נוזל זה יוצר לחץ בתוך העין. הלחץ התוך עיני הינו הפער (הפרש) בין הלחץ שיוצר הנוזל על גלגל העין, מקדימה, לבין הלחץ שמשתחרר בשל יציאת עודפי הנוזל החוצה.

לא תמיד ניקוז הנוזל מתבצע בצורה אופטימלית, בהתאם לכמותו. התוצאה – לחץ גבוה ומסוכן. כאשר בתוך העין נמדד לחץ גבוה ולאורך זמן, מדובר במחלה שנקרא גלאוקומה. חשוב לציין שלא רק רמת הלחץ התוך עיני מאפשרת לזהות את המחלה. היא עלולה להתקיים גם אם הלחץ לכאורה תקין. כמו כן, לא כל מצב שבו מאובחן לחץ גבוה בתוך העין, בהכרח המשמעות היא שזו גלאוקומה.

מדוע חשוב לבדוק 

במידה וקיים לחץ תוך עיני, סיבי עצב המצויים ברשתית עשויים להיפגע. למעשה, המשמעות הינה מוות של תאים. תא עצב שנפגע לא ניתן לשקם. לרוב, הנזק נמשך בשלבים. לכן, חשוב מאוד לזהות את המחלה בהקדם. תחילה, שדה הראיה מצטמצם. הנזק הולך וגדל עד שלבסוף מתרחש אובדן ראיה מוחלט. כלומר – עיוורון. לכן, חשוב ואף חיוני לזהות ולבדוק כמה שיותר מוקדם. כך אפשר למנוע התדרדרות ולהציל את הראיה.

כיצד מזהים ובודקים  

את הלחץ שבתוך העין ניתן לבדוק באמצעות מכשור רפואי מתאים. אחד הנפוצים שבהם נקרא מכשיר גולדמן. לצורך הבדיקה, נעשה שימוש בטיפות להרדמה האזור. ישנם מכשירים נוספים, שפועלים ללא שום מגע עם העין. מזרימים אוויר ומודדים אותו לאחר שנוגע בעין וחוזר בחזרה. כלומר, זו בדיקה עדיפה, שלא מצריכה את הרדמת העין. כאמור, זיהוי לחץ תוך עיני איננו בהכרח מעיד על גלאוקומה. זהו רק סימן אחד, אך חשוב ביותר. כאשר תוצאות הבדיקה מרמזות על כך, מבוצעות בדיקות נוספות.

איך מזהים גלאוקומה

חשוב! לחץ תוך עיני וגלאוקומה אינם מורגשים (זה לא כואב). אם מזהים לחץ תוך עיני גבוה, נעשות בדיקות נוספות. למשל בדיקת שדה הראיה, לזיהוי פגיעה מוקדם ככל האפשר. בדיקת עצב הראיה (כך רואים העצב ניזוק או לא). בדיקה של זווית העין, לבחינת ניקוז הנוזל.

קרא עוד על מיפוי קרנית

סגור לתגובות על בדיקת לחץ תוך עיני

מאת:

פרסם באתר כ - 13 מאמרים.

.

דילוג לתוכן