מה זה מאצרות לחומרים מסוכנים? מה צריך לדעת על מאצרות? מהם דרישות החוק?

2 במאי 2019 | מאת: | מאמרים בקטגוריה עסקים, מימון וכספים

כל ארגון או עסק העובדים עם חומרים מסוכנים, צריכים להכיר את המונח מאצרה.

מהי מאצרה? מדובר במשטח אטום בעל דפנות, שמטרתו לאגור נוזלים במקרה של דליפת חומרים המאוחסנים על גבי המשטח. המילה מאצרה משמעותה לאסוף ולאגור, ולרוב השימוש במאצרות יהיה כאשר מאחסנים מיכלי אגירה של חומרים כימיים וחומרים מסוכנים (חומ"ס).

מהי המטרה של מאצרה לחומרים מסוכנים?

כאשר עובדים עם חומרים מסוכנים, בין אם מדובר בתהליכי ייצור, אחסון או שינוע, קיים סיכון שהחומרים ידלפו ויגרמו לנזקים שונים, כגון שריפה, נזק לרכוש ופגיעה בצומח, בעלי חיים ובני אדם. לכן חלה חובה לוודא שהחומרים מאוחסנים בצורה תקנית ובטוחה.

מאצרות לחומרים מסוכנים נועדו למנוע דליפה של חומרי לתוך הקרקע ומי התהום וכך להפחית את הסיכוי לזיהום סביבתי ואקולוגי. בנוסף, המאצרה מונעת את פיזור החומר במקרה של דליפה, דבר אשר מגן על העובדים והבאים במגע עם מיכלי האחסון מפני חשיפה לחומרים מסוכנים.

מהן דרישות החוק לגבי מאצרות לחומרים מסוכנים?

מאצרה לחומרים מסוכנים צריכה לעמוד בתנאים הבאים:

  • נפח המאצרה צריך להיות לפחות 110% מנפח כלי הקיבול המאוחסן בה. אם יש מספר כלים, יש לחשב על פי כלי הקיבול הגדול ביותר.
  • דפנות המאצרה צריכים להיות חזקים מכנית במידה שתאפשר חציצה ותמנע ריאקציות בין החומרים הדולפים.
  • מאצרה תקינה היא מאצרה אטומה ללא סדקים, נקייה ועמידה בפני רעלים מסוגים שונים. יש לוודא שפתח הניקוז של המאצרה סגור מלבד זמנים בהם מרוקנים את התכולה.
  • כל רכיבי המאצרה, כולל פתחי ריקון ומילוי, צנרות ושסתומים, יהיו כל הזמן בתוך שטח המאצרה או במשטח המונע דליפה לסביבה.
  • יצור מאצרות לחומרים מסוכנים וחישוב גובה הדפנות, צריך להיות בצורה שתמנע דליפת רעלים לסביבה. לשם כך יש לקחת בחשבון את גובה כלי הקיבול המונחים על גבי המאצרה.

ריקון מאצרה לחומרים מסוכנים

תקנות החוק קובעות גם כיצד יש לרוקן תכולת מאצרה. באחריות העסק לנקז או לרוקן את החומר שנשפך או דלף לתוך המאצרה, באופן מידי, מלבד מקרים חריגים הקשורים למזג האוויר.

הריקון צריך להתבצע אך ורק באזורים מורשים ועל פי התקנות, כדי למנוע חדירת רעלים לסביבה וזיהום מי התהום.

זקוקים למידע נוסף אודות מאצרות ואחסון חומ"ס? אולי שינוע חומ"ס? ישנן מעט מאד חברות המומחיות בתחום, אשר מחזיקות בהיתרים ורישיונות ומקפידות לעבוד על פי דרישות החוק.

הערה: מאמר זה באדיבות חב' הרן שילוח מטענים ואין בה משום הייעוץ לציבור הקוראים. בדבר החוקים והתקנות השונים  יש לפנות לרשויות החוקיות המתאימות.

סגור לתגובות על מה זה מאצרות לחומרים מסוכנים? מה צריך לדעת על מאצרות? מהם דרישות החוק?

מאת:

יאיר אבני, MBA בניהול שיווק, בעל חברת טלמיטינג "מחוץ לקופסה"- תיאום פגישות עסקיות ושיווק עסקים טלפונית למול פלחי מטרה רלוונטיים. מומחה ליצירת לקוחות חדשים ועסקאות לעסקים קטנים ובינוניים SMB בעל 25 שנות ניסיון. טל' ישיר: 054-6811426, משרד: 09-7401987 משרדנו: רח' שנקר 1 הרצליה אתר: www.box1987.co.il

פרסם באתר כ - 46 מאמרים.

.

דילוג לתוכן